Western aften​

Han var en af det gamle western 1860 – 1885 mest frygtede mænd, han var ikke bankrøver eller skød folk ned på åben gade, plyndrede i kke diligencer. Han havde en meget flot studentereksamen, havde uddannet sig til tandlæge, havde en meget moderne tandlægepraksis. Talte fire sprog.

På grund af tuberkulose som både hans mor og søster var døde af opgav han erhvervet som tandlæge og slog sig på spil poker, salooner, whisky og damer. Det var her han fik sit ry som meget farlig og helt utilregnelig. Når han spillede poker, kunne han vinde femten spil i træk og have drukket en flaske whisky, han blev ofte beskyldt for at snyde, hvorefter han gjorde kort proces, han skød dem, rejste sig op og sagde, at spillet kedede ham og gik med puljen.
Han havde 18 arrestationer for mord og som falskspiller, men blev aldrig dømt for nogle af delene. Han var med i gunfighten i Tombstone sammen med brdr. Earp. Han havde et meget nært venskab med Waytt Earp. De var begge mænd af få ord, ja nærmest svære at omgås.
Da Morgan Earp bliver skudt og dør i Tombstone, drager de ud for at hævne det. Man mener, at de tilsammen skyder i alt tyve personer, en af dem var Frank Stilwel som Waytt Earp skyder på klods hold først med to skud fra hans haglgevær kaliber 10, så med seks skud fra hans colt 45. Der stod i rapporten, at man aldrig før havde set så lemlæstet et lig.

​Waytt Earps gode ven var DOC HOLLIDAY. Han døde kort efter af sin sygdom 36 år gammel.

Alt det og meget mere var, hvad vi skulle høre om, da vi havde Western aften den 3. januar 2013. Vi startet med western gryde og whisky i klassisk western stil, efter middagen gik vi over til foredrag om venskabet mellem Doc og Waytt. Ken Hollman holdt et godt foredrag om disse to person ligheder. Efter det så vi originaler af de gamle våben som man brugte i det vilde westen. En hel igennem god aften.

Mogens Vest​

E-mail: ryepeter@post4.tele.dk